Estudiantes de bajo rendimiento: Por qué se quedan atrás y cómo ayudarles a tener éxito
Resumen España
En 2012, 24% de los estudiantes de España tuvo un bajo rendimiento en matemáticas (media OCDE: 23%), un 18% en lectura (media OCDE: 18%), un 16% en ciencias (media OCDE: 18%), y un 10% en las tres materias (media OCDE: 12%)
Más de 95.000 estudiantes españoles de 15 años tuvieron un bajo rendimiento en matemáticas, y unos 42.000 estudiantes tuvieron un bajo rendimiento en las tres asignaturas (matemáticas, lectura y ciencias).
Aproximadamente un 29% de los estudiantes de 15 años en España asiste a escuelas donde un 30% o más de los estudiantes tienen un bajo rendimiento en matemáticas y un 6% asiste a escuelas donde la mitad o más de los estudiantes tienen un bajo rendimiento.
El porcentaje de estudiantes de bajo rendimiento en matemáticas aumentó 1 punto porcentual entre el 2003 and 2012 en España; en lectura el porcentaje se redujo en 3 puntos porcentuales entre 2003 y 2012; en ciencias el porcentaje se redujo en 4 puntos porcentuales entre 2006 y 2012.
Low-Performing Students: Why They Fall Behind and How to Help Them Succeed
Country note Spain
Low-Performing Students
Why They Fall Behind and How To Help Them Succeed
Who are the low-performing students? •
No country or economy participating in PISA 2012 can claim that all of its 15-year-old students have achieved basic proficiency skills in mathematics, reading and science. Some 28% of students score below the baseline level of proficiency in at least one of those subjects, on average across OECD countries. • Poor performance at age 15 is not the result of any single risk factor, but rather of a combination and accumulation of various barriers and disadvantages that affect students throughout their lives. • Students attending schools where teachers are more supportive, have better morale and have higher expectations for students are less likely to be low performers in mathematics, even after accounting for the socio-economic status of students and schools.
Reducing the number of low-performing students is not only a goal in its own right but also an effective way to improve an education system’s overall performance and equity. Understanding the factors that contribute to low performance, and the scale of the problem, is only the first – albeit essential – step. That step must be quickly followed by introducing the kinds of policy and good practices that give every student a real chance to succeed.
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